Blanka Lipińska – jeśli mierzyć sukces w kategoriach komercyjnych – to największa polska pisarka ostatnich czasów. Wyniosła naszą narodową literaturę na poziomy, na których nigdy jeszcze nie gościła. Nie tylko pod strzechy, ale i na półki meblościanek w blokowiskach z wielkiej płyty; zarówno na księgarskie salony, gdzie usadowionym wygodnie w fotelach gościom podaje się smakowicie pachnącą kawę, jak i do koszy supermarketów, w których kupujący mogą grzebać i przebierać w książkach jak w ulęgałkach. Na swoim koncie ma już chyba milion sprzedanych egzemplarzy! W kilkanaście miesięcy! Na listach dziesięciu najlepiej sprzedających się książek znajdują się aż trzy pozycje jej autorstwa, z których największym przebojem jest 365 dni.
Trudno się oprzeć wrażeniu, że bohaterka tego powieścidła jest alter ego autorki. Tak samo pusta, wulgarna i nudna. Na głowie ma czarne włosy, które w połowie powieści, pewnie z braku pomysłu na jakikolwiek zwrot akcji, zostają „genialnie obcięte na boba” i przefarbowane na blond. Jednak mimo tak radykalnej zmiany anturażu, w środku główki – niestety – od początku do końca fiu-bździu. I to zarówno pod względem intelektualnym, jak i emocjonalnym.
Wprawdzie bohaterka tego gniota nie pozostaje niewzruszona, gdy jej oprawca, a później ukochany, na jej oczach z zimną krwią zabija człowieka, który mu podpadł, a potem w szale zazdrości topi w stawie jej dawnego chłopaka, z którym przeżyła sześć lat, ale nie są to doznania zbyt głębokie; bohaterka szybko o nich zapomina, gdy dostaje w prezencie sukienkę od Roberta Cavalliego, szpilki od Louboutina , torebkę od Louisa Vuittona, zegarek z napisem Patek Philippe albo bieliznę Victoria’s Secret. Bo Laura uwielbia chwile, gdy „czuje się atrakcyjna i bardzo markowa”. W takich momentach jej emocje są naprawdę silne i szczere. „Aż podskoczyłam z zachwytu na ich widok” – pisze jako narratorka, a jako bohaterka mocno przytula dwie pary kozaków, które dostała w prezencie od Czarnego, każda po trzy i pół tysiąca złotych. „Byłam szaleńczo zakochana w tych butach, ale nikt normalny nie wydałby na nie prawie siedmiu tysięcy” – wyznaje z rozbrajającą pensjonarską bezpretensjonalnością. Voucher do luksusowego spa też przytula do serca. To też od Czarnego. Wszystko ma od Czarnego: SUV, BMW, porsche, ferrari, zegarek o wartości mieszkania, platynową kolię z diamentami od… kogo? Zgadnijcie! Oczywiście od Tiffaniego! Ale – o ile dobrze pamiętam – śniadania od niego nie dostaje, za to koronkowe majtki i staniki, spodnie, sukienki, tuniki – owszem. Kozaki, sandałki i szpilki też. Wszystko na poziomie producentów wymienionych powyżej. Od rana do wieczora popija różowego moëta; aż dziw, że się w nim nie kąpie.
Czarny nie jest Murzynem. To Włoch, więc ponad wszelką wątpliwość w jego określeniu chodzi o to, że to brunet o ciemnej karnacji skóry. I o czarnym charakterze. Jest szefem sycylijskiej mafii – co prawda „nie cappo di tutti capi , a tylko campofamiglia, czyli don, tak jak w Ojcu Chrzestnym”– dla którego zastrzelenie czy uduszenie własnymi rękami człowieka, to tyle co zabicie muchy packą. Twardy lecz czuły (był kiedyś serial o takim tytule z Rogerem Moore’m w roli głównej, ale nie wiem, czy leciał w Polsce) i też nie za mądry. Biegle włada pięcioma językami, w tym rosyjskim, ale ani słowa nie rozumie z tego, co jego kobieta mówi po polsku. A ta używa ojczystego języka, gdy się spotyka ze swoimi ziomalami: „Kurwa, ja pierdolę, zajebiście. Wkurwiasz mnie, jesteś jebnięta, gówno mnie to obchodzi”. – To jest język, jakim bohaterka rozmawia z rodakami, nawet ze swą matką. Polski czytelnik (bo chyba jeszcze nie ma zagranicznych?) może czuć się w jej powieści swojsko jak na ulicy we własnym mieście.
O Czarnym dowiadujemy się niewiele, bo ciągle pracuje. Głównie na Sycylii, ale też w Rzymie, w Wenecji, w Warszawie, w Lublinie, w Szczecinie. Wszędzie ma pracę, a prócz tego „prowadzi interesy w Rosji, Wielkiej Brytanii, w Stanach Zjednoczonych”. Nie wszędzie może zabierać swą kobietę mafii, bo wiadomo: mafia ma swoje tajemnice. Jednak czasami może, by ją w drodze „co sto kilometrów wydymać”. I jej i jego bez przerwy strzegą ochroniarze, ale w momencie dymania dyskretnie usuwają się na stronę. A ma czym to robić, bo „ma kutasa po kolana”, jak mówi najbliższa i chyba jedyna przyjaciółka Laury, jeszcze większy pustak niż ona, utrzymanka „fagasa, który podbija kolejne rynki kosmetyczne”, nie przepuszczająca żadnemu przystojniakowi, co „dyma się jak rakieta”.
Czarny nazywa się Massimo Dutti, czy jakoś tak. Jest chorobliwie zazdrosny o swoją Laurę i nie potrafi panować nad emocjami, a emocje ma na poziomie przedszkolaka. Gdy do jego kobiety zbliży się jakiś inny mężczyzna, Massimo natychmiast sięga po broń, dusi lub topi. Jednak gdy do Laury zbliży się on, „jego nabrzmiały kutas o mało nie rozerwie spodni”. Laura też jest jakaś rozchwiana emocjonalnie. Na przemian to mdleje, to rzyga. To, że rzyga, gdy jej macho „przy obciąganiu spuści się jej do gardła”, to nic dziwnego, ale ona rzyga też kompulsywnie, gdy doznaje silnych emocji.
Laura jest kobietą marzeń (sennych) Massima. Wyśnił ją sobie, a właściwie – umierając – miał wizję na kształt widzenia Matki Boskiej, tyle tylko, że Massimo nie zobaczył Maryi, lecz Laurę i – jak potężny renesansowy mecenas (jakiś książę czy papież) – po zmartwychwstaniu zlecił wybitnym malarzom uwiecznienie jej wizerunku na dziesiątkach obrazów, które zdobią pokoje jego willi, biur i hoteli.
„Szukał jej na całym świecie”, więc czy można się mu dziwić, że – będąc człowiekiem, który może mieć wszystko – gdy jego senna zjawa zjawia się na urlopie na Sycylii w osobie Laury Biel, menedżerki hotelowej z Polski, ten ją porywa i więzi w „domu , który wygląda trochę jak willa z Dynastii”? Nie zamyka jej w celi, lecz „w pokoju, który ma pewnie z osiemdziesiąt metrów i jest w nim wszystko, czego kobieta może zapragnąć, na przykład wielka garderoba, żywcem jak z Seksu w wielkim mieście”. Na razie pusta, jak makówka Laury, ale wkrótce szybko się zapełni. Czaicie te klimaty? Te chaty?
Massimo „daje Laurze szansę, by go pokochała i została z nim nie z przymusu, ale dlatego, że zechce”. Gwałci ją wielokrotnie, ale w sposób nie zanadto brutalny, bo gdy to robi, ona „czuje każdy mięsień tego niezwykle harmonijnie zbudowanego mężczyzny”. Informuje ją, „nie proponuje, tylko informuje”, że najbliższe 365 dni spędzi w jego złotej klatce, a on „postara się zrobić wszystko, by go pokochała, a jeśli za rok, w jej urodziny, nic się nie zmieni”, obiecuje ją wypuścić. Jako polisę, że mu nie ucieknie, przedstawia jej ultimatum. Jeśli by to uczyniła, on zabije jej rodzinę: matkę, ojca i brata.
Nie potrzeba było roku! Laura, więziona, gwałcona, zastraszana i szantażowana, lecz rozpieszczana bezustannym leniuchowaniem, przeskakiwaniem po kanałach włoskiej telewizji, której nie rozumie, bo nie zna języka, popijaniem szampana i drobiazgami od Diora, YSL, Guerlaina, Chanel, „a przede wszystkim od Lancôme’a„, zakochuje się w nim na zabój w niespełna półtora miesiąca. Psychologia dla określenia takiego przypadku stosuje pojęcie „syndrom sztokholmski”, ale pisarka Blanka Lipińska go nie używa. No i dobrze, bo jako menedżerka hotelowa mogłaby je pomylić z „bufetem szwedzkim”.
Blanka Lipińska to pisarka, która dba o najdrobniejsze detale: „Przepakowałam się w kremową torbę od Prady” – pisze rzeczowo. Albo: „Z kolejnego pudła wyciągnęłam czarną, przezroczystą krótką sukienkę, a z następnego pasujące do kompletu szpilki Lauboutina” – wyjaśnia fachowo. Czy też: „Wyjątkowo było mi wszystko jedno, w co się ubiorę. Chwyciłam biały dres Victoria’s Secret” – informuje nonszalancko. I jeszcze: „Spotkałam Domenica rozkładającego wielkie walizki LV”. Nie trzeba być matematykiem, łamiącym kod Enigmy, by rozszyfrować branżowy skrót. I jeszcze mój ulubiony: „Leżał w łóżku z komputerem na kolanach. Był nagi, nie licząc białych bokserek CK”.
Albo z innej beczki: „Ciągnęłam mocno i szybko, a moje palce delikatnie głaskały jego jądra”. A w innym miejscu: „Pierwszy orgazm przyszedł po kilku sekundach, a kolejne nadchodziły falami w odstępie najwyżej pół minuty. Po kilku chwilach byłam tak wykończona, że z trudem wyjęłam różowego z siebie i zsunęłam nogi”. Czy można się dziwić popularności bestsellera „Wisłockiej Instagrama” – jak ją nazywają fanki czytające instrukcje używania erotycznych gadżetów? Która nie marzy o orgazmie na żądanie, już po kilku sekundach, a potem o całych falach orgazmów? I wszystko dzięki małemu różowemu gadżetowi. „Różowy” to „gumowy kolega” Laury, trójelementowy wibrator, „którego najgrubsza część służy do zatapiania w pulsującym wnętrzu pochwy, gdy druga końcówka w kształcie króliczka wsuwa się w tylne wejście, a trzecia, najbardziej wibrująca, opiera się o nabrzmiałą łechtaczkę”, gdy ona wyobraża sobie stojącego pod prysznicem Czarnego, „trzymającego w rękach swojego pięknego kutasa”. W rolach głównych: Czarny i różowy.
Książkopodobny wyrób Blanki Lipińskiej reklamowany jest za pomocą sloganu „Ojciec chrzestny i Pięćdziesiąt twarzy Greya w jednym”. Pomińmy niestosowność porównania do twórczości Mario Puzo, ale 50 twarzy przy 365 dniach, to Himalaje literatury. Może nie Himalaje, ale co najmniej Alpy, no, może Sudety. Ale to i tak wysoko w porównaniu z poziomem bagien na Żuławach, w jakich tapla się twórczość pisarki Blanka Lipińska.
JERZY KRUK
P.S.
W cudzysłów zostały ujęte oryginalne cytaty z opisywanego, najgłośniejszego w ostatnich latach polskiego dzieła literackiego.
Jeśli spodobało Ci się, jak operuję piórem, to może sprawdzisz, jak robię to na poważnie, kupując moją pierwszą powieść i wspierając tym samym mój debiut?
Tu możesz przeczytać obszerne fragmenty
A tu możesz kupić książkę (przesyłka przez RUCH za 1 grosz, a przez innych przewoźników – za pół ceny):
Jakże ja długo szukałam recenzji tej książki,która tlumaczylaby mi dlaczego przebrnelam tylko do strony 31.Nie poznalam losow bohaterów nie tylko dlatego,że mnie fabuła książki Pani Blanki Lipinskiej nie wciągnęła,ale głównie dlatego,że język tej powieści jest dla mnie daleki od literackiego.I ja rozumiem,że to powieść ” dla kazdego”,w tym głównie dla wspomnianych przez autora recenzji kobiet marzacych o Czarnym,ale to jednak zajął i,by nazywać autorka dziela…pisarka…Ja nie chce i nie potrafię wylewać pomyj,na cudzą,pewnie ciężka prace…Dlatego bardzo dziękuję za te recenzje..
Szkoda, że długo musiałaś szukać. A jak długo ja szukam czytelników, z którymi mógłbym porozmawiać?!
Oczy mnie bolą po przeczytaniu tych kilku cytatów z książki. Nie wyobrażam sobie, że ktoś może to przeczytać w całości. Genialna recenzja.
Bardzo przydatna recenzja. Mialam sobie kupić na urodziny wszystkie części ale jednak wybiorę Harrego Pottera ilustrowanego.
Ja skorzystam i dzieci tez 😉
Pozdrawiam
Oglądając zwiastuny „hitu”(kitu) kinowego wystarczająco się zniechęciłam do książki. Recenzja super😊. A Grey to faktycznie przy tym gniocie bestseller.
Genialna recenzja. Gratuluje humoru, lekkiego pióra i zgrabnej krytyki. Opisane zostało to, co wiele razy próbowałam opowiedzieć tym, którzy po „365 dni” chcą sięgnąć. Sama ten błąd popełniłam chcąc wyrobić sobie zdanie na temat tej „pozycji”. Niestety nie da się tego „odczytać” i zapomnieć. Ślad w umyśle pozostaje na zawsze.
Uch, dlatego mnie nie ciągnie do literatury dla dorosłych. Wolę tą dla młodzieży, która stoi o Himalaje wyżej niż… to coś
Pana recenzja jest ciekawsza niż 365 i Grey razem wzięte. Cudownie lekkie pióro, zjechał Pan od a-z, ale z klasą, której autorka powinna choć trochę liznąć. Zamiast innych rzeczy… Pana książkę zaraz po weekendzie polecę kupić do mojej biblioteki i będę pierwszą, która ją przeczyta 🙂 Ściskam!
Spiesz się, Marta, bo możesz dostać egzemplarz specjalny dla osoby, która dokona zakupu egzemplarza nr 1.
„Cudownie lekkie pióro”. Marta, to najpiękniejszy komplement z twojej strony. A nie miałabyś chęci sprawdzić tej cudownej lekkości mojego pióra na poważnie? Właśnie skończyłem swoja drugą powieść. Obie są dostępne na tej stronie. Pozdrawiam. JK
Panie Jerzy, recenzja jak recenzja – szału nie ma. Zastanawia mnie jedynie dlaczego nie odmienia Pan imienia i nazwiska autorki? Wszak nie od dzisiaj wiadomo, że w Polsce nazwy te powinno się odmieniać. „pisarki Blanka Lipińska to chyba zbyt trudne pojęcie”
Szału nie ma, ale jednak coś Pani daje do myślenia. Proszę drążyć.
Kocham Pana – tych finezyjnych wypocin nie tknęłabym nawet patykiem.
Cóż za wyznanie! Najpierw „kocham”, a potem „nie tknęłabym patykiem”. To jakaś praktyka BDSM?
Udalo mi sie przebrnac przez 365 dni… ledwo! Pana recenzja jest trafna i prawdziwa. Ale balbym sie poprosic o recenzje mojego debiutu Swiat sie pomylil… Ale kobieta odniosla ogrom,ny sukces i to sie liczy.
Lukasz
No wiesz, Łukasz. Każdy, kto chce zostać pisarzem musi się z tym zmierzyć. Myślę, że nie ma na świecie ani jednej książki, która podobałaby się wszystkim. A recenzja? Myślę, ze każda, nawet najgorsza, musi dla debiutanta stanowić wyróżnienie, bo znaczy, że ktoś zadał sobie trud (wtedy recenzja na pewno będzie niepochlebna) albo miał przyjemność (czyli recka na plus)przeczytania książki.
Ja nie jestem zawodowym recenzentem ani nie piszę recenzji za pieniądze, ale gdy osiągniesz taką sprzedaż co BL, możesz mnie zapytać, co o tym sądzę.
Myślę też, że sukces komercyjny to nie wszystko. Ja tam bym wolał dostać choćby nominację do Nike, Gdynii, Gombrowicza czy Angelusa niże sprzedać milion egzemplarzy książki, na której wszyscy by wieszali psy. Bo te miliony złotówek, które na tym zarobisz, rozejdą ci się w oka mgnieniu, bo łatwo zdobyte, a tytuły zapewnią ci miejsce w historii.
Wiesz… ty jesteś młody, więc bardziej ci zależy na kasie, a ja już jedną nogą stoję nad grobem, więc nic dziwnego, ze myślę o nieśmiertelności.
Jest taki dziennikarz, który nazywa się Mikołaj Podolski i napisał książkę „Łowca nastolatek”. Tam było trochę o Blance, a potem napisał o niej ciekawy, długi artykuł na Onecie. Tam to dopiero były informacje. Ja Blanki czytać nie lubię, lubię jednak czytać na jej temat. Jej obecność na półkach księgarni uważam za upadek obyczajności. Pańska recenzja mnie tylko w tym utwierdza. Pozdrawiam.